מערכת חיסון·שינה

השפעת השינה על מערכת החיסון בזמן מחלה

האינסטיקט הבסיסי של אדם שחלה במשהו אקוטי, כמו זיהום, שפעת או סתם התקררות, הוא לנוח.
האינסטיקט הזה לפעמים מתבטל אצל מבוגרים שלא רוצים להפסיד ימי עבודה או כי יש להם מחויבויות אחרות.
אז לחזק את מערכת החיסון זה תמיד חשוב ונכון גם כמניעה דרך תזונה וגם כטיפול על ידי ויטמינים וצמחי מרפא, אבל מסתבר שהשינה היא לעתים הדרך הטובה ביותר לעבור את האפיזודה יותר מהר ויותר בקלות.

למרות שהדבר הזה מאוד הגיוני, חוקרים מגרמניה החליטו למצוא את המנגנון של השפעת השינה על מערכת החיסון שלנו והציגו אותו במחקר שפורסם בפברואר 2019 בג'ורנל הרפואי JEM – Journal of Experimental Medicine. המחקר עוזר להסביר כיצד שינה יכולה להדוף זיהום, בעוד שמצבים אחרים, כגון מתח כרוני, יכולים להפוך את הגוף לרגיש יותר למחלות.

חלק ממערך ההגנה שלנו כולל את כדוריות הדם הלבנות מסוג T, הם משתמשים בחלבון דביק שנקרא 'אינטגרין' כדי להצמד לגורמים חיצוניים כדי לאותת/להציג לתא או לרקמה במה מדובר. זה יכול להיות קשור במצבים כמו גידולים, זיהומים, סטרס והיפוקסיה (מצב פתולוגי שבו ישנו חסר של חמצן). והיה ומדובר בפתוגן הם גם יודעים לחסל אותו.

החוקרים השוו תאי T שנלקחו ממתנדבים בריאים בזמן שהם ישנו או נשארו ערים כל הלילה.
החוקרים הצליחו לאשר שההשפעה המיטיבה של שינה על הפעלת אינטגרין של תאי T נבעה מהירידה בהפעלת קולטן-Gαs.
החוקרים למעשה מצאו שחומרים מסוימים כמו אדרנלין, נוראדרנלין, פרוסטגלנדין ואדנוזין מונעים מתאי ה-T להפעיל את האיטגרינים כשהם מזהים פתוגן. חומרים אלה (חלקם הורמונים וחלקם נוירוטרנסמיטורים) משתייכים לקבוצת רצפטורים אגוניסטים (משפעלים) מסוג Gαs-coupled receptor רמתם וכמותם עולה בזמן שאנחנו ערניים ויורדת בצורה משמעותית כשאנחנו ישנים.

ובקיצור, כשאנחנו ישנים תאי ה-T עובדים טוב יותר ולכן כשחולים חשוב לישון.

החוקרים מסכמים שהממצאים מראים שלשינה יש פוטנציאל לשפר את היעילות של תגובות תאי T, וזה רלוונטי במיוחד לאור השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה ומצבים המאופיינים בשינה לקויה, כגון דיכאון, מתח כרוני, הזדקנות ועבודה במשמרות.

Our findings show that sleep has the potential to enhance the efficiency of T cell responses, which is especially relevant in light of the high prevalence of sleep disorders and conditions characterized by impaired sleep, such as depression, chronic stress, aging, and shift work
https://www.newswise.com/articles/german-researchers-discover-how-sleep-can-fight-an-infection

אפשר לראות חיבור נוסף בין שינה למערכת החיסון דרך הורמוני הסטרס

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s