השמנת יתר·כבד - הגנה וניקוי·כבד שומני·תזונה מבוססת צומח - טבעונות

תשמרו על הכבד שלכם

5 תפקידים עיקריים יש לכבד:

  1. ווסקולרי (השייך למחזור הדם) – הוא מהווה מעין "בנק דם" אצל העובר הוא מהווה חלק בייצור כדוריות דם אדומות ואצל בוגרים הוא המקום בו מתפרקות הכדוריות האדומות ל"חלקי חילוף". הכבד מנקה את הדם מרעלים, חיידקים, אנטיגנים. והוא גם מייצר אל חלבוני הדם.
  2. סתירת חומרים רעילים (Detexofication). הכבד הינו האיבר החשוב ביותר לדטוקסיפיקציה של חומרים. הדבר נעשה על-ידי חמצון, חיזור, מתילציה, אצטילציה, אסטרפיקציה וקוניוגציה.
  3. מטאבולי (חילוף חומרים) – הכבד הוא "בית חרושת". הוא מייצר גליקוגן (מאגר סוכר למצבי צום והיפו גליקמיה), מייצר שומנים בין היתר כולסטרול. הכבד אוגר ויטמינים וחומצות אמינו ובמצבים מסויימים הכבד יודע לייצר מחומצות האמינו חומצות שומן לייצור אנרגיה. הכבד מייצר גם חלבוני דם כמו אלבומין (ויסות מאזן נוזלים בדם) וכן חומרים חשובים לקרישת הדם (למצב של דימום).
  4. הפרשת מיצי מרה החשובים לתהליך פירוק שומנים וספיגה של ויטמינים מסוימים.
  5. חיסון. לכבד גם תפקיד אימונולוגי. תאי קופפר מתפקדים כתאים של המערכת הרטיקולואנדותליאלית. הם מסלקים ממחזור הדם חיידקים, פיגמנטים וחומרי פסולת (Debris) אחרים. כמו-כן הם מקור חשוב ליצירת גמא גלובולינים.

כדאי לשמור עליו ולטפח אותו!

אחת הבעיות השכיחות ביותר בכבד (כ-30% מהאנשים בעולם המערבי, לרוב כלל לא מודעים לכך), היא כבד שומני (שלא מאלכוהול), שנוצר במיוחד עקב תזונה לא מאוזנת עתירה בסוכרים ופחמימות פשוטות, דבר שמעלה רמות של שומנים בדם (טריגליצרידים) ומחסור בפעילות גופנית. נפוץ במיוחד אצל אנשים עם מחלות מטבוליות (סוכרת, לחץ דם גבוה והשמנת יתר).
מצבור תאי השומן בכבד באיזה שהוא שלב גורם לדלקות, הצטלקויות ובסופו של תהליך גם לשחמת כבד.

אז באמת כדאי לשמור על הכבד ולטפח אותו!

המזל שלנו הוא שניתן להחזיר את המצב לכבד יפה ודנדש רק על ידי תזונה ופעילות גופנית, במידה ולא פגענו בו יותר מדי.
מחקר ישראלי – איטלקי שפורסם ביולי 2019 בג'ורנל הרפואי Digestive and Liver Disease מצא שצריכה מספקת 15 מיליגרם או יותר ליום של ויטמין E ושל כ-180 מיליגרם ויטמין C קשורה בהורדת הסיכוי להתפתחות מחלת כבד שומני בכ-40%-30%…
ויטמין E אפשר למצוא בעיקר באגוזים, זרעים (חמניות דלעת), ועלים ירוקים. וויטמין C בעיקר בירקות כמו גמבה, כרוב ועגבניה או בפירות כמו מלון, תות ופרי הדר.

תוסיפו לתזונה שלכם את אלה, תורידו סוכר מעובד ופחמימות פשוטות ואתם תשפיעו על כל מה שנמצא באחריותו של הכבד (1-3)..

דברים נוספים שניתן לחשוב עליהם במצבים יותר גבוהים מבחינת הפתולוגיה של כבד שומני הם כמזון או כתוסף מזון: כורכום/ין, אומגה 3, ויטמין די, רזברטרול, פוליפנולים (פירות יער, רימונים), תה ירוק/ אדום/ שחור, קצח, אסטסנטין (קרוטנואיד אדום), ספירולינה/ כלורלה, שום/ בצל, שמן זית, קקאו, נרינגנין (אשכוליות). צמחים כמו גדילן, שן ארי, עשב חיטה ושעורה.

https://www.dldjournalonline.com/article/S1590-8658(19)30662-0/fulltext


להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s