אבץ·לחץ דם גבוה·סוכרת

אבץ – מינרל קורט חשוב להמון תהליכים בגוף ומסתבר שגם ללחץ דם גבוה

אבץ הוא מהמינראלים החשובים בתזונת האדם.
אבץ הוא קטיון תוך-תאי, הנמצא בכל רקמות ונוזלי הגוף, והוא למעשה יסוד הקורט (trace element) השני בשכיחותו בבני אדם אחרי ברזל. שרירי הגוף מכילים כמחצית מהכמות הכוללת של 2 גרם אבץ בגוף, כאשר העצמות מכילות כ-30% מכלל תכולת האבץ ואילו בדם נמצא רק 0.5% מכלל האבץ בגוף.
הכמות היומית המומלצת (RDA) לצריכה של אבץ היא: 11 מיליגרם לגברים, ו-9 מיליגרם לנשים שיש להגבירם ל-11 מיליגרם ליום בתקופת ההריון.
להלן חשיבות האבץ העיקרית:

  • חיזוק מערכת חיסון (התבגרות תאי T ויצירת נוגדנים).
  • צינון ושפעת
  • בנית DNA.
  • בריאות עור, שיער וציפורניים.
  • אקנה
  • התפתחות תקינה ותפקוד תקין של מערכת רבייה (פריון הגבר).
  • טסטוסטרון נמוך.
  • שותף בהולכה עצבית במוח.
  • איזון רמות חומציות בדם.
  • בריאות עצמות ושיניים.
  • מגביר פעילות ויטמין D וייצור ויטמין A.
  • תפקוד תקין של בלוטת התריס (המרת T4 ל- T3)
  • שינה.
  • רמות אבץ נמוכות בדם נקשרו עם סוכרת וטרום סוכרת. צריכה תזונתית גבוהה יותר של מינרל זה עשויה להגן מפני סוכרת מסוג 2 [1][2][3][4][5][6][7] אבץ יכול להיקשר לקולטני אינסולין ולהפעיל מסלולי איתות אינסולין. על ידי חיקוי אינסולין, אבץ מפחית את ההפרשה המוגזמת של הורמון זה על ידי תאי הלבלב ומסייע להגן על רקמת הלבלב מפני נזקים [8][9].
    תוספת אבץ גם מועילה לכאבים נורופטיים עקב סוכרת [10][11][12][13]

Function and Mechanism of Zinc Metalloenzymes May 2000
Zinc – Fact Sheet for Health Professionals
Zinc, aging, and immunosenescence: an overview
Zinc Deficiency
Zinc deficiency as a codeterminant for airway epithelial barrier dysfunction in an ex vivo model of COPD Dec 2017

מחקר שפורסם במרץ 2019 בג'ורנל הרפואי Physiology מדבר על הקשר של המינרל אבץ (Zincׂׂ) ללחץ דם גבוה.
המכניזם שגילו הוא, שכאשר רמות האבץ נמוכות הגוף מחזיר את הנתרן מהכליות חזרה למחזור הדם ועודף שלו בנוזל הפלזמה גורם לעליה בלחץ הדם.

Zn2+ deficiency induces hypertension by stimulating renal Na+ retention by the distal convoluted tubule (DCT) via a Na+-Cl cotransporter (NCC)-dependent pathway. NCC is a Zn2+-regulated transporter that is upregulated in ZnD. NCC upregulation contributes to blood pressure increases by stimulating renal Na+ reabsorption. P, phosphorylation group on NCC.

איפה יש אבץ בכמויות יפות?
נבט חיטה, זרעי דלעת, זרעי המפ, צנוברים, קשיו, גרעיני חמניות, טופו, עדשים, קוואקר, שיטקי.
קוואקר, "אורז" בר ,כוסמת, אמרנט, קינואה ודגנים מלאים.
אזוקי, טופו, עדשים, ושאר קטניות.
להגברת הספיגה של האבץ מומלץ להשרות את הזרעים ואף להנביט.
כי אחד הדברים שמפריעים בספיגה שלו היא חומצה פיטית. על כך כתבתי כאן:

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s