אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·טרשת עורקים·מחלות לב וכלי דם·תזונה מבוססת צומח - טבעונות

מחלות לב וכלי דם – חומצות שומן חד ורב בלתי רוויות (אומגה-3) – מדגים או צומח

מחלת לב כלילית (CHD-coronary heart disease) היא סיבת מוות שכיחה ביותר בעולם ובעיית בריאות ציבורית חמורה.
מחלת לב כלילית היא אחד מגורמי המוות המובילים בעולם, שבעקבותיה מתרחשים כ-15% ממקרי המוות בכל שנה בעולם.
מחלת לב כלילית היא מצב של ירידה באספקת דם לשריר הלב בגלל היצרויות בעורקים הכליליים – עורקים המספקים דם ללב.
עורקים המובילים דם לשריר הלב עצמו, נפגעים מתהליך הנקרא טרשת עורקים, בו במהלך השנים הולך העורק ונסתם.
טרשת עורקים (Atherosclerosis), הוא עיבוי דופן העורק והתקשחותו בשל פלאק הכולל משקעים שומניים, כולסטרול וכדוריות דם לבנות, שמצטברות עקב תגובה דלקתית וחימצונית.
תהליך שקורה עקב דלקת כרונית שמקורה ממזהמים חיצוניים דרך נשימה (זיהום אוויר) ודרך בליעה (מזון מתועש, מעובד ומהחי [2][3][4]/ מים/ פתלאטים, ביספינולים). חשוב לציין שגם לנפש יש השפעה על תהליכי טרשת עורקים ולכן חשוב לנהל סטרס ושינה טובה.

מחקרי תצפית שבדקו קרוב למאה אלף אנשים בין השנים 1990-2012 מצאו שחומצות שומן חד בלתי רוויות שמקורן מהצומח (שמן זית הוא אחד השמנים המוכחים בנושא זה) עדיפות על אלו שמקורן מהחי, במניעת מחלות לב.
זו עוד דוגמה מדוע תזונה מבוססת צומח עדיפה על תזונה מהחי במניעה של עוד מחלה שהורגת כל כך הרבה. בישראל מתים מדי שנה אלפי אנשים ממחלות לב וכלי דם.

וכל זה בלי לדבר בכלל על חומצות שומן רב בלתי רוויות (אומגה 3) ותרומתן במניעת מחלות אלה.
שמן פשתן, שמן צ'יה, שמן המפ, שמן אגוזי מלך, אצות מיוחדות שמכילות גם את השרשראות הארוכות EPA ו- DHA. הכל נמצא בצומח…

נכון! יש אומגה 3 גם בדגים, אבל זה לא כי הדגים יודעים לייצר אותם, אלא הם צורכים אותם דרך אצות ודרך שרשרת המזון של הדגים (דגים שניזונים מדגים שניזונים מאצות).

אבל אני אתן את ההסבר של ד"ר יוסף גיל שחר לגבי ההבדל בין דגים לצומח.
"אומגה 3 הוא תוסף התזונה הנמכר ביותר בעולם ורוב הצרכנים רוכשים אותו ממקור של שמן דגים. רוב הציבור לא מודע לתהליך הייצור וההפקה של שמן דגים והבעיות בשמן.
ראשית, בניגוד לשמנים צמחיים שמופקים לרוב בכבישה קרה, שמן דגים מופק בתהליך כימי אורך הכולל טמפרטורות גבוהות, זיקוק ושימוש בחומרים כימיים. במקרים רבים היצרנים גם משנים את המבנה הכימי של השמן לצורה שאיננה קיימת בטבע והשפעתה על הבריאות לא ברורה.
בעיה נוספת בשמני דגים היא העובדה שדגים הם המזון המזוהם ביותר בכדור הארץ במתכות כבדות כגון כספית, ניקל וקדמיום. זה המקום לציין שמרבית הרעלים מתרכזים ברקמת השומן של הדג.
בכלל, לאחרונה מתברר שדגים הם "סיירת הניקיון" של האוקיאנוסים והם מרכזים בתוך גופם רעלים מסוגים רבים כגון דיוקסינים, PCB ועוד. אז נכון שיצרני שמן הדגים מעבירים את השמן מסכת ייסורים כדי לנקות אותו מאותם רעלים, אבל אין אף פעם ניקיון של 100% וכאשר מדובר על צריכה של תוסף תזונה במשך עשרות שנים, הרעלים עלולים להצטבר ברקמות הגוף."
ואני אוסיף, שכמות הדגה ירדה בצורה משמעותית בעשורים האחרונים וזהו גם נזק אקולוגי עצום ומכיוון שהרבה יותר קל ומהיר לגדל אצות ומכיוון שזה יכול להוריד את הנזק לדגה. אני בוחר באצות!!!

חשוב גם להבין שגוף האדם יודע להפוך אומגה 3 צמחי (ALA) לשרשראות הארוכות, אמנם לא ידוע כמה זה קורה אצל אינדיבידואל, אבל כן ידוע שלALA חשיבות תזונתית רבה בכל הקשור לכלי דם ולב ומניעת מצבי דלקת.
מחקר מספטמבר 10 בג'ורנל The American Journal of Clinical Nutrition בחן את רמות EPA ו- DHA בין 3 קבוצות: אוכלי בשר, אוכלי דגים, צמחוניים וטבעונים ומצא שלמרות שצריכת EPA ו-DHA נמוכה משמעותית (הקשורה לצריכת דגים), רמות ה-EPA וה-DHA בדם אצל טבעונים וצמחונים היו זהות לאוכלי דגים רגילים. התוצאות מצביעות על כך שכאשר אנשים אינם צורכים רמות נאותות של EPA ו-DHA, כמו טבעונים וצמחונים שאינם אוכלי דגים, גופם מגיב על ידי הגדלת רמות ההמרה של ALA ל-EPA.
התוצאות הראו כי צריכת אומגה 3 הייתה נמוכה בין 57-80% אצל אנשים שאינם אוכלי דגים, בהשוואה לאוכלי דגים. עם זאת, עבור רמות הפלזמה של DHA ו-EPA בין הקבוצות ההבדלים היו הרבה יותר קטנים.
רמת ה-EPA הממוצעת בקרב אוכלי דגים הייתה 64.7 מיקרומול לליטר, לעומת 57.1, 55.1 ו-50 מיקרומול לליטר עבור אוכלי בשר, צמחונים או טבעונים שאינם אוכלי דגים.
רמת ה-DHA הממוצעת באוכלי דגים הייתה 271 מיקרומול לליטר, לעומת 241.3, 223.5 ו-286.4 מיקרומול לליטר עבור אוכלי בשר שאינם אוכלי דגים, צמחונים או טבעונים.

Substantial differences in intakes and in sources of n–3 PUFAs existed between the dietary-habit groups, but the differences in status were smaller than expected, possibly because the precursor-product ratio was greater in non-fish-eaters than in fish-eaters, potentially indicating increased estimated conversion of ALA

המקורות הטובים ביותר ל- ALA הם מרווה מרושתת, שמן פשתן, שמן מרווה, שמן המפ, ספירולינה, אבוקדו, ברוקולי, תרד, אדממה ועוד

***תוספת דצמבר 21
במחקר שפורסם באוקטובר 21 בג'ורנל The Journal of Clinical חוקרים ממכון Karolinska בשבדיה מצאו שקולטן המופעל על ידי חומרים הנוצרים מחומצות שומן אומגה 3 ממלא תפקיד חיוני במניעת דלקות בכלי הדם והפחתת טרשת עורקים.
החוקרים מסבירים שטרשת עורקים קשורה לדלקת כרונית בכלי הדם. דלקת הנשלטת בדרך כלל על ידי אותות עצירה הנקראים רזולווינים (Resolvins), אשר מכבים את הדלקת וממריצים ריפוי ותיקון של רקמות באמצעות תהליך הנקרא פתרון דלקת (resolution of inflammation). רזולווינים נוצרים מחומצות שומן אומגה 3 ונקשרים ומפעילים קולטן בשם GPR32.
המחקר החדש מראה כי איתות דרך הקולטן עוצר באופן פעיל דלקת בכלי דם טרשת עורקים וממריץ ריפוי. החוקרים חקרו את הרובד הטרשתי ויצרו מודל ניסיוני חדש עם קולטן GPR32 המובע יתר על המידה. הקולטן ל-GPR32 פעל נגד טרשת עורקים ודלקת בכלי הדם, ורזולווינים המפעילים את GPR32 הגבירו את ההשפעה.

הרזולווינים הוזכרו גם במאמר נוסף "אומגה 3 מוריד דלקת במנגנון שנצפה לאחרונה"

החוקרים ציינו שהם מצאו שהקולטן GPR32 אינו מווסת בטרשת עורקים, מה שמעיד על הפרעה בתהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף. תגלית זו יכולה לסלול את הדרך לאסטרטגיות חדשות לחלוטין לטיפול ומניעה של טרשת עורקים על ידי עצירת דלקת בכלי הדם, תוך הפעלת תהליכי הריפוי של הגוף בעזרת חומצות שומן אומגה 3.

This discovery can pave the way for completely new strategies for treating and preventing atherosclerosis by arresting inflammation in the blood vessels, while also turning on the body's healing processes with the help of omega-3 fatty acids, for example
https://news.ki.se/new-discovery-on-how-omega-3-fatty-acids-can-reduce-atherosclerosis

Reduced atherosclerotic plaque burden and inflammation in aortas from hGPR32mycTg×Fpr2–/–×Apoe–/–
 transgenic mice in vivo.

דוגמאות לשרשראות ארוכות כתוסף מאצות:
DHA טבעוני בטיפות
DHA כמוסות
DHA+EPA טבעוני בכמוסות
מזון אורגני שומני מהצומח

דברים נוספים שחשובים למניעת טרשת עורקים תוכלו למצוא כאן

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s